-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا در اسلام استعمال طلا براي مرد حرام است
حرمت استفاده و يا به دست كردن طلا براي مرد از احكام حتمي فقه

است.

برخي از فلسفههاي اين حكم نيز تا حدودي روشن است و آن جلوگيري

از گرايش مردان به سمت زينت با طلا و عوارض نا مطلوب اجتماعي آن

است.

هر چند كه ممكن است اگر يك نفر انگشتري طلا به دست كند هيچ

عارضهاي از اين جهت به وجود نيايد; ولي وقتي فراگير شد، آنگاه ميبينيم

كه گروه گروه به دنبال گردنبند طلا، حلقه طلا، گوشوارهئ طلا، دستبند طلا و...

خواهند رفت.

زنان بنا به نوع آفرينش و خصلتهايشان، مناسبتي تام با اين مقوله دارند

ولي مردان چه؟ چه لزومي دارد كه همانند زنان خود را طلا بندان كنند؟

شايد به زنان حسادت ميورزند؟ شايد هم تقليد از غرب ميكنند؟

البته اين تمام فلسفه حكم نيست، چه بسا جهات ديگري نيز در كار باشد

كه ما از آن بياطلاعيم; ولي وقتي خداوند را حكيم، بصير و عليم ميدانيم و

دريافتيم كه او حكمي صادر كرده است، مقتضاي عقل و خردمندي تسليم

گشتن در برابر احكام خداوند است وگرنه تنها با سليقهئ خود، بعضي از احكام

را پذيرفتن و برخي را رد كردن و بعضي ديگر را دستكاري نمودن، دين

نميشود; بلكه متابعت از هواها و خواستههاي نفساني است.

گفتني است اولا، فلسفه همه احكام و جزئيات آنها به طور تفصيلي روشن

نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري ميطلبد.

ليكن بطور اجمالي روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد

واقعي در متعلق آنهاست. بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را

بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيروي كرد. زيرا يقين به

وجود مصلحتي در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد.

ثانيا، در جست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي

رفت و دليلي مادي و فيزيولوژيك برايش جست و جو نمود. اين فرايند كه

همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسدهاي طبي يا... باشيم برخاسته از

نگرشي مادي گرايانه است. در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي

دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست و آنها با متد

تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يا اگر نظري

بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاتر داشته

باشد. چنان كه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتي آن پرداختهاند ولي

قرآن مجيد فلسفهاي بالاتر را بيان فرموده و آن ((تقوايابي)) است.

حرمت زينت طلا براي مرد و حليت آن براي زن دلايل چندي دارد; از

جمله:

الف) ويژگيهاي جسمي و رواني مرد، تفاوتهايي با زن دارد و اين تفاوتها به طور

طبيعي رسالتهاي گوناگوني را به عهده اين دو جنس قرار ميدهد. اسلام باتوجه به

تفاوتهاي طبيعي هريك -كه درجاي خود حكمتهاي ارزشمندي دارد - احكام و

مقررات ويژهاي را وضع كرده است و از مرد انتظار دارد كه عنصري متفكر و فعال باشد

و از تجملات زياد مانند تزيين به طلا پرهيز نمايد. در مقابل براي زن كه طبيعتي

احساسي و عاطفيتر دارد برخي از زينتها را كه هم با روحيه او سازگارتر است و هم

به زندگي با مرد شيريني بيشتري ميبخشد اجازه داده است.

ب ) تحقيقات جديد نشان ميدهد گلبولهاي سفيد در خون مرد بيش از زن

است.ازطرف ديگر طلا در افزايش اين گلبولها موئثر است. از اين رو وجود آن براي

زن مفيد است ولي براي مردان چندان مناسب نيست و ممكن است موجب بر

همزدن تعادل گلبولهاي سرخ و سفيد گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.